CMO anno nu: branding én business

Comment

CMO anno nu: branding én business

Dat de rol van de CMO aan het veranderen is, weten we al een tijdje. Volgens een onderzoek van Forrester bevestigt 88% van de ondervraagde senior marketing managers deze ontwikkeling de afgelopen 2 jaar te hebben gezien en verwachten deze de komende 2 jaar nog te blijven zien. De aandachtsgebieden van de CMO beperken zich allang niet meer tot branding of marketingcampagnes alleen. De CMO anno nu zit bovenop de business. Vanuit de boardroom maar ook met beide benen op de werkvloer. Om in een voortrekkersrol via interne samenwerking te zorgen voor een unieke customer experience. Dé belangrijkste aanjager van businessgroei.

Comment

5 redenen om podcasts op te nemen in je marketing-mix

1 Comment

5 redenen om podcasts op te nemen in je marketing-mix

Podcasting is niet nieuw, maar wel hot! Podcasting biedt enorm veel kansen. Oók b2b en voor kleine merken. Eigenlijk kunnen we er niet langer omheen. Het is een trend die ik al langer nauwlettend volg. Persoonlijk luister ik ook graag naar podcasts. Dan laat ik me bijvoorbeeld helemaal bijpraten over ons vakgebied. Vooral tijdens verloren uurtjes in de auto, de trein en in de sportschool vind ik dat ideaal. En niet te vergeten binnenkort weer op vakantie. Verderop in deze blog ter inspiratie mijn top-5 favoriete podcasts (en ik ben benieuwd naar die van jou!).

1 Comment

Drie prioriteiten voor de ideale customer experience

Comment

Drie prioriteiten voor de ideale customer experience

Als marcommer bekruipt je misschien het gevoel dat je continu moet innoveren. Dat als je de laatste technologische ontwikkelingen niet direct omarmt, je dagelijks kansen laat liggen en je je merk en klanten ernstig tekort doet. Dit kan voor aardig wat stress zorgen in ons vak. Nieuwe ontwikkelingen volgen is natuurlijk heel belangrijk. Technische vernieuwing is alleen niet de oplossing voor elk probleem. Ik was dan ook blij verrast met de verfrissende aanpak van Michael Osborne, CEO van SmarterHQ en specialist in behavioral marketing. In plaats van achter de laatste trends te blijven aanlopen, kun je soms beter even stilstaan, aldus Osborne.

Comment

Focus op klantbeleving loont

Comment

Focus op klantbeleving loont

Ooit pleitte 's werelds bekendste CEO Steve Jobs voor een 'less is more' productdesign dat consumenten massaal omarmden. Inmiddels staan de meeste devices bol van de digitale functionaliteiten en toepassingen waarmee we als consument juist steeds méér lijken te willen. Of lijken te eisen liever gezegd. 'Digital is a way of life' en we verwachten niet anders meer dan dat iets 'kan'. Niet nu, dan toch zeker heel snel. We raken zelfs zo vertrouwd met alle digitale mogelijkheden dat we het niet eens meer raar vinden om via een voice-assistent tegen onze auto te praten. Sterker, we laten ons zelfs rijden door een zelfrijdende auto en ook als het gaat om onze gezondheid vertrouwen we op apps die ons vertellen of we goed bezig zijn...

Comment

Hoe bouw je een merk anno nu? 10 inzichten van succesvolle disrupters.

1 Comment

Hoe bouw je een merk anno nu? 10 inzichten van succesvolle disrupters.

Vorige week kwam ik een interessant rapport tegen dat ik graag met je deel. Het IAB Direct Brands Report 2019/2020 met de titel: 'How to build a 21st brand'. Dit rapport geeft een interessant inzicht hoe succesvolle disrupters hun merk bouwen. Inzichten waar traditionele merken veel van kunnen leren. Want eerlijk is eerlijk, we zijn niet allemaal een Uber of een AirBnB. Maar we kunnen er wel een hoop van leren. Wat doen zij anders. Beter. Sneller. Of zit 't 'm gewoon in hun ijzersterke product of dienst?

1 Comment

Drie goede voornemens voor een succesvol 2019

Comment

Drie goede voornemens voor een succesvol 2019

Na jaren van schaarste zijn we beland in een tijdperk van overvloed. Een tijdperk waarin het steeds meer om mensen draait in plaats van spullen. Spullen zijn er immers in overvloed. In een tijdperk van overvloed hoeven we niet langer bang te zijn dat iets er niet is. De juiste keuzes maken, dat is waar mensen van wakker liggen. Of je nu B2C of B2B opereert, we moeten ons als marcommers meer dan ooit verdiepen in het menselijk denken en doen. Zoals ik in mijn vorige blog  al schreef, gaat het om de empathie die je mensen geeft in ruil voor vertrouwen. Merken die hier succesvol op inspelen, weten dat hun winst, succes en groei bepaald worden door de relaties die ze aangaan. Relaties die draaien om eerlijkheid, vertrouwen en respect. Het beste wat je je als merk kunt voornemen voor 2019.

Comment

Je klant centraal stellen... zo simpel is het niet

Comment

Je klant centraal stellen... zo simpel is het niet

Je klanten, je zou ze in de waan van de dag haast vergeten. De waan die je iedere dag routinematig van je mailbox via vergaderingen dirigeert naar je 'to-do-list' en weer terug. Niets meer dan een onschuldige routine totdat je ineens beseft dat je het intern alleen nog maar hebt over statistieken, metingen, ratings en scores. Belangrijk natuurlijk, maar ook potentiële valkuilen. Vooral voor marcommers zoals wij, de verbinders tussen merk en klant. Het is onze taak om voorbij de statistieken oog te blijven houden voor datgene waar het uiteindelijk allemaal om draait: onze klanten.

Comment

Outcome Driven Marketing the next step?

Comment

Outcome Driven Marketing the next step?

Het is nog niet eens zo lang geleden dat accountability binnen marcom uitsluitend ging over het afleggen van verantwoordelijkheid. Gelukkig evolueert ons vakgebied en gaat accountability inmiddels veel meer over het nemen van verantwoordelijkheid. Wat niet wegneemt dat je binnen marcom nog steeds en meer dan ooit moet kunnen aantonen in hoeverre een communicatie- en (online) media-inspanning bijdraagt aan de gestelde doelstellingen.

Comment

Innoveren doe je zo

Comment

Innoveren doe je zo

Laatst hoorde ik iemand gekscherend uitleggen waarom innoveren vaak zo lastig is voor bedrijven: “In het woord innoveren zit het woord 'no'...” zo verklaarde hij. Wie weet, misschien speelt het onbewust een rol. Want hoe vaak zeggen mensen niet 'nee' tegen iets dat ze niet kennen? Omdát ze het niet kennen? Zeker als marcom-professional zal dit herkenbaar voor je zijn. Behalve wanneer je geluk hebt en leden van je directie iets van een Pippi Langkous in zich hebben: een innovator avant la lettre van wie we veel kunnen leren.

Comment