Koch zet het beginsel haarfijn uiteen en laat verder zien dat 80/20 op meer dan werk alleen van toepassing is. Gaandeweg het boek werd mijn nieuwsgierigheid meer en meer geprikkeld. Welke activiteiten behoren eigenlijk tot die 20%, vroeg ik me af. En welke tot de 80%? Welke gesprekken zijn zinvol? Welke niet? Welke aanpak werkt wel? Welke niet? Toen kwam het inzicht: als je in staat bent om een scherpe analyse van jezelf te maken en een deel van die amorfe 80%  te wissen, heb je ineens tijd genoeg om inspirerende dingen te doen. Om een boek te lezen en je te laten verwonderen. Om jezelf te inspireren en om te denken... 

Ik heb het al vaker geschreven: de nieuwe werkelijkheid vraagt om ander gedrag en andere ideeën. Het is niet lonend om de dingen te doen die je altijd al deed, ook al waren die nog zo succesvol. De snelheid waarmee de ontwikkelingen zich binnen de marketing- en communicatiewereld voltrekken is gigantisch. Al die nieuwe vragen verdienen nieuwe antwoorden. Lukt het je om verder te denken, meer out of the box? Slaag je erin om ideeën naar een volgend niveau te tillen? Pro-activiteit wordt meer dan ooit op prijs gesteld. 
Natuurlijk is het lastig om je gedrag te veranderen. Als je een kunstje bovengemiddeld goed beheerst ben je snel geneigd om daar op terug te vallen. Er zijn wat dat betreft altijd argumenten voorhanden om iets nieuws toch maar niet te doen en jezelf toch maar niet te ontwikkelen. Te duur. Te ver. Geen tijd. 

We zijn goed in het om zeep helpen van onze eigen voornemens en mooie dromen. Maar daarmee doen we onszelf tekort. Het is zo ontzettend belangrijk om tijd vrij te maken om te leren en je te laten inspireren. Wie de vragen van nu wil beantwoorden zal de diepte in moeten. Doorgrond je de sociale dynamiek? Snap je de werking van on-line reputatie management? Wat wil je weten wat je nog niet wist? Zelf probeer ik zoveel mogelijk kennis op te snuiven en nieuwe denkbeelden te vergaren die ik in mijn dagelijkse werkzaamheden kan toepassen. Voor mij is dat het nieuwe doen. Dingen proberen en monitoren. Wat werkt en wat kan beter? Ga bijvoorbeeld eens aan de slag met mensen van wie je altijd vond dat hun skills te ver bij die van jou vandaan lagen. Zoek nieuwe samenwerkingsverbanden. Niet-alledaagse combinaties zorgen voor een boost van creativiteit en leveren geweldige resultaten op. 
Dankzij het 80/20-principe is ‘tijd’ niet langer een remmende factor om zulke nieuwe wegen in te slaan. Laten we afspreken dat we onszelf de tijd gunnen om onszelf opnieuw uit te vinden en onze oude valkuilen te vermijden. Laten we de top 20% van ons kunnen voortdurend aanscherpen, zodat we het verschil blijven maken en toegevoegde waarde blijven bieden. Het is een bevrijdend gevoel om je grenzen te kunnen verleggen. 


Na tien jaar ga ik weer naar Cannes. Ik wil zien wat er over de grenzen gebeurt en hoe de nieuwe werkelijkheid er in de rest van de wereld uitziet. Heerlijk om me een paar dagen onder te dompelen in creatieve gedachten en inspirerende mensen te ontmoeten. Wie weet zie ik je daar. En als je niet gaat, hoop ik dat je een manier vindt om even tijd te maken voor de dingen je het liefst doet en waarvan je weet dat ze je verder brengen. Veel plezier met het skippen van de 80%.

(Foto credits: OK Go - The Writing's On the Wall)

Comment