De AI-revolutie in de marcomsector is in volle gang. De impact zal ingrijpend zijn en een disruptie veroorzaken die groter is dan alles wat de sector ooit heeft meegemaakt, en die – zonder uitzondering – door alle spelers zal worden gevoeld. Het spel is op de wagen: hoe zien de bureaus van morgen eruit?
Wieden+Kennedy Portland, de flagship-vestiging van een van de meest toonaangevende bureaus in de creatieve industrie, ontsloeg in 2024 20 procent van haar medewerkers bij een grote herstructurering. Dat waren maar liefst negentig personeelsleden op een workforce van 440. Het was duidelijk dat het bureau deze stap heeft genomen om zijn activiteiten af te stemmen op de veranderende behoeften van klanten. De vraag die dit oproept: was het een incident of het signaal van een bredere trend binnen de creatieve sector? En wat kunnen andere bureaus hiervan leren?
De beurswaarde van WPP, een van ’s werelds grootste marketing- en communicatieholdings, daalde sinds 2020 met 51 procent. Wie destijds 100.000 US dollar in WPP stak, heeft nu nog maar 49.200 US dollar over. Een markdiep? Nee, dat is een bedrijfsmodel dat leegbloedt. Want als je destijds 100.000 US dollar in Microsoft zou hebben belegd, was je belang nu 268.700 US dollar waard. Een winst van 169 procent. Dit is geen incident, maar het einde van een bureaumodel uit de jaren 60 van de vorige eeuw. En het gaat niet over wie de strijd heeft gewonnen. Het gaat over wie zich heeft aangepast aan het nieuwe tijdperk.