Bij BPF Schilders bouwen niet alleen schilders in loondienst, maar ook zelfstandigen verplicht pensioen op. Die zelfstandige schilders zijn daar niet blij mee. Want verplichte deelname staat haaks op de vrijheid van het ondernemerschap. Als ze de vrije keuze zouden krijgen, zou een ruime meerderheid van deze schilders niet bij het pensioenfonds blijven. Ze staan niet open voor de voordelen, omdat de verplichting te veel weerstand oproept. Hoe kunnen we hun perceptie kantelen?

 

De uitdaging: doordringen


Er wordt al veel met de doelgroep gecommuniceerd. Maar de communicatie komt nauwelijks aan. Wanneer we met schilders in gesprek gaan, zien ze dat het eigenlijk heel goed geregeld is. Beter dan wanneer ze hun pensioen zelf zouden regelen. De uitdaging is dus om tot de doelgroep door te dringen. En ze open te stellen voor onze boodschap. Daarvoor moeten we eerst een emotionele barrière doorbreken. 
 

Van plicht naar privilege

De pensioenregeling moet niet voelen als iets wat aan schilders wordt opgedrongen, maar als iets waar ze mee geholpen zijn. Het is geen plicht, maar een privilege. Hoe brengen we die boodschap over?
 

Gevoel van erkenning

Om te beginnen pakken we de tone-of-voice, logo, beeldtaal en vormgeving aan. Daarmee transformeren we het pensioenfonds van afstandelijke bureaucraat naar hét pensioenfonds voor de schilderssector. Vertrouwd en behulpzaam. Vriendelijk, persoonlijk, dichtbij. Met een hoofdrol voor de doelgroep in beeld. Dat geeft een gevoel van erkenning: “Dit gaat over mij’.

 
 
 
 

Heldere beloftes

Niet alleen de vorm, ook de inhoud moet persoonlijker en relevanter worden. Dus brengen we de complexe boodschap terug tot 7 heldere kernbeloftes. We ontwikkelen korte video’s met schilders. En presenteren handige digitale tools om de kernbeloftes overtuigend over het voetlicht te krijgen. Want luisteren naar collega’s en het zelf ervaren met een tool beklijft beter dan lange lappen tekst.
 

Geen toeters en bellen

Het kantelen van een perceptie realiseer je niet in een korte tijd. Daar is een consistente en geïntegreerde communicatieaanpak voor nodig. Een merk is immers een optelsom van interacties. Tegelijkertijd ben je als pensioenfonds beperkt in het aantal contactmomenten met de doelgroep. En welke investering daarmee gemoeid gaat. Het fonds geeft immers geld van hun deelnemers uit. Daar moet je uiterst zorgvuldig mee omgaan. De doelgroep accepteert niet dat je met toeters en bellen bezig bent in plaats van met je kerntaak: het beheren van hun pensioengeld.

Contactmomenten beter benutten

Onze aanpak? Bestaande contactmomenten relevanter en impactvoller maken. Zowel visueel als inhoudelijk. Om zo de doelgroep open te stellen voor onze boodschap. We laten geen gelegenheid onbenut om de kernbeloftes onder de aandacht te brengen. Via DM, Facebook, het pensioenblad en digitale nieuwsbrieven. Maar ook in de maandelijkse factuur en het 2-jaarlijkse ZEA-onderzoek (Zelfstandigen Enquête Arbeid) van TNO en CBS.

Door slim gebruik te maken van bestaande kanalen en contactmomenten, kunnen we gericht en effectief campagne voeren. Zo overtuigen we steeds meer zelfstandige vakschilders ervan, dat verplichte deelname uiteindelijk in hun eigen voordeel werkt.

De belangen van BPF Schilders worden behartigd door PGGM.