Hoe krijg je 25.000 studenten in de pocket?

 

Studenten hadden niet veel op met het VUnet. Daarom kwam er een nieuwe, sterk verbeterde versie.
Studenten kunnen hun studie nu beter managen dan ooit. Ze krijgen online inzicht en overzicht, informatie en advies. In combinatie met een centrale Front Office is de dienstverlening van de Vrije Universiteit er enorm op vooruit gegaan.

Maar hoe maak je dat 25.000 studenten wijs?

Door alle technische storingen, matig werkende zoekfuncties en performance problemen, stond de toch al kritische doelgroep behoorlijk kritisch tegenover VUnet.
In wetenschappelijke termen:
kritisch publiek + kritisch gedrag = kritisch in het kwadraat.

Het imago van de digitale tool moest dus behoorlijk worden opgekrikt. En er waren meer uitdagingen.

  • Hoe val je op tussen alle andere communicatiemiddelen van de VU?
  • Hoe vertel je dat studenten eigenlijk alleen nog VUnet moeten gebruiken voor antwoorden op hun vragen?

Het was ons van meet af aan duidelijk, dat we simpel moesten houden. Het was de kunst om heel helder uit te leggen wie voor wat, waar en wanneer moet zijn. Basic én doeltreffend.

Er moest natuurlijk nog wel een belofte bij.  
Na doelgroeponderzoek en een aantal creatieve brainstorms ontdekten we waar studenten écht gevoelig voor zijn. Ze willen precies weten wat er speelt, waar ze moeten zijn, wat hun cijfers zijn en waar en hoe ze kunnen intekenen. Dat geeft ze grip en als ze grip hebben op de omstandigheden dan kunnen ze zich optimaal concentreren op het studeren zelf. 

Toen we dat wisten, kwam de pay-off als vanzelf:
VUnet - je studie in de pocket

Lekker catchy!

 
 

Geheel in lijn met de doelgroep bedachten we coole guerilla-acties die de jongens en meiden zouden aanzetten tot selfservice. Pushberichten bij wifi-gebruik, korting op koffie voor iedere inlogger, binnenvallen in collegezalen … en visuals.

Positief beeld + positieve belofte = positief gevoel in het kwadraat.

Vanwege het beperkte budget kregen de visuals de voorkeur. Een mooi begin. In alle faculteiten van de universiteit hangen aantrekkelijke visuals (a2-formaat) die de aandacht van de studenten trekken en een paar seconden vasthouden. Mede doordat ze afwijken van de VU-huisstijl (visuals i.p.v. fotografie), vallen ze op. De krachtige koppen maken in één klap duidelijk waar studenten met hun vragen terecht kunnen: online bij VUnet. De onorthodoxe visuals zorgen voor een positief gevoel en een spontane lach die het imago van VUnet herstelt en de kritiek doen verstommen.

Aan deze case hebben gewerkt: 
Huib Maaskant
Dannes Wegman