AVG is geen verplichting maar een kans

Comment

AVG is geen verplichting maar een kans

Er is al veel gezegd en geschreven over de nieuwe privacywetgeving de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) oftewel de Europese General Data Protection Regulation (GDPR). Al twee jaar weten we dat we het voor 25 mei voor elkaar moeten hebben. En toch is er een Facebook-schandaal voor nodig om ons wakker te schudden. Niets is menselijker helaas. Pas als het misgaat, zien we de ernst van een situatie in. En precies daarom ben ik juist heel blij met deze nieuwe privacywetgeving. Deze wet dwingt ons allemaal zorgvuldig stil te staan bij wat we aan het doen zijn.

Comment

Een nieuw marcom tijdperk: wat is jouw antwoord?

Comment

Een nieuw marcom tijdperk: wat is jouw antwoord?

De tijd dat je als grote adverteerder uitsluitend werkte met een handjevol grote bureaus, ligt al jaren achter ons. En toch keek ik ervan op toen ik in Marketing Week las dat Procter & Gamble (P&G) tot vier jaar terug met maar liefst 6000 bureaus samenwerkte. Het bewijst eens te meer dat specialistische bureaus ruimschoots hun toegevoegde waarde hebben bewezen. En dat adverteerders wereldwijd nichebureaus hebben omarmd. Goed nieuws vind ik persoonlijk.

Comment

Merken bouwen met impact

Comment

Merken bouwen met impact

Branding stelt marcom-professionals op de proef. Het bouwen van merken gaat over vertrouwen, over inhoud en meetbare resultaten. Reclame kan iedereen maken, content ook, maar werk waarmee je mensen bindt en leads omzet in sales, is andere koek. Reclame is ook niet langer synoniem aan marketing. Een advertentie of commercial maakt deel uit van een strategie die complexer en veelomvattender is dan ooit.

Comment

Vier aspecten die je merk succesvoller maken

Comment

Vier aspecten die je merk succesvoller maken

Een merk is een optelsom van interacties. Alle indrukken doen ertoe. Dat is al meer dan 14 jaar mijn heilige overtuiging en die is onlangs verder versterkt door een onderzoek van de Universiteit van Twente. In dit vak linken veel mensen marketingcommunicatie aan de prestaties van een merk. Maar het onderzoek laat zien dat in werkelijkheid andere waarden een veel grotere rol spelen.

Comment

Waarom marcom-netwerken aan de winnende hand zijn

Comment

Waarom marcom-netwerken aan de winnende hand zijn

Omdat we in een netwerkmaatschappij leven, plant innovatie zich sneller voort dan we kunnen verzinnen. En het wordt alleen maar erger. Wie vandaag iets nieuws heeft gelanceerd, moet morgen maar afwachten of dat product (of die dienst) nog in een behoefte voorziet. De snelheid van het netwerk bepaalt de snelheid van vernieuwing. Wie de energie van een netwerk leert gebruiken, zal merken dat informatie pas echt gaat stromen.

Comment

Begrijpen in-house creatieven de ziel van een merk beter?

Comment

Begrijpen in-house creatieven de ziel van een merk beter?

Hoe dichter je als marcommer bij een merk komt te staan, des te interessanter het werk wordt. Voor mij is het daarom geen verrassing dat een groeiend aantal bedrijven kiest voor in-house creatieven. Daar zitten voordelen en nadelen aan. Het grootste voordeel is dat een creatieve geest in een bedrijf een andere context ervaart en tot ander werk komt dan wanneer hij extern, bij een reclamebureau werkt, of bij een communicatiebureau. Een nadeel is de kans op afzondering. Doordat je opgaat in het bedrijf, mis je interactie met andersdenkenden.

Comment

Hoe omzeil je de valkuilen van agile samenwerken?

Comment

Hoe omzeil je de valkuilen van agile samenwerken?

Samenwerken is veranderd. Mensen en organisaties moeten meer en meer in staat zijn om snel te reageren op veranderingen en nieuwe situaties. Voor elke uitdaging wil je als marcom-manager het best denkbare team kunnen inzetten, zodat je het doel bereikt dat je jezelf hebt gesteld.

Comment

Sloopt de tijdgeest het geroemde reclamebureau?

Comment

Sloopt de tijdgeest het geroemde reclamebureau?

Als marketing manager zou je er keuzestress van krijgen. Welk bureau is opportuun als je morgen een merk of product in de markt wilt zetten? De scheiding tussen reclamebureaus, digitaal georiënteerde bureaus, mediabureaus, communicatiebureaus, databedrijven en consultancies is vervaagd. Sinds nieuwe vormen van marketing het ‘above-and-below-the-line-principe’ tarten, staan ook de klassieke bureaustructuren ter discussie. Kennelijk zijn niet alle tradities bestand tegen de tijdgeest.

Comment

Marketing is topsport: falen en weer opstaan

Comment

Marketing is topsport: falen en weer opstaan

Het moet steeds sneller, effectiever, mooier en klantgerichter. Verzaken kan niet, want de verwachtingen nemen toe. Van klanten, doelgroepen, bazen en opdrachtgevers. Geen idee of jij het ook zo ervaart, maar ik krijg persoonlijk een adrenaline rush van al die overtreffende trappen. Ze dagen me uit om boven mezelf uit te stijgen.

Comment