Dit verhaal gaat over pensioen. En over jongeren. En over PH&C, het Pensioenfonds voor de Horeca & Catering. Of dat matcht?  

Nee, natuurlijk niet.

Jongeren hebben helemaal niks met pensioen. Als we TNS Nipo mogen geloven, dan voelen ze geen enkele verantwoordelijkheid of binding. De doelgroepomschrijving zegt genoeg : 

 Leeftijd: 21-24 jaar

  • Maximaal 10 uur per week werkend in de horeca
  • Maximaal 100 euro pensioen opbouw per jaar
  • Van de snackbar om de hoek tot een 4 sterren hotel
  • Hoog verloop in verband met tijdelijke bijbaantjes
  • Zeer pensioen-onbewust
  • Staan niet open voor pensioeninformatie (houden niet van lezen!)

Probeer ze maar eens een UPO te laten openen. 
Een UPO? 
Een uniform pensioenoverzicht. Daarin staan een paar bedragen vermeld waarop ze mogelijk rond 2070 recht hebben. Pensioenfondsen zijn wettelijk verplicht om hun deelnemers zo’n UPO toe te sturen. 

DM en eDM

Om zoveel mogelijk jongeren te bereiken en op te roepen om het UPO te bekijken,  kozen we twee sporen.

1.     DM
Van wie PH&C het e-mailadres niet had, stuurden we een brief met de mededeling waar ze hun UPO konden vinden en met het verzoek om hun e-mailadres online achter te laten. 

2.     eDM
De rest ontving een e-mail met een link naar hun persoonlijke, zwaar beveiligde digitale pensioenomgeving waar hun UPO in was gehangen. 

Maar om zo’n jeugdige groep te activeren, moet je ze wel weten te raken. De kennis die we hadden opgedaan met Pensioencafe kwam wat dat betreft goed van pas. Jongeren hebben zo hun sentimenten. 

Dus mailden we: VERGEET JE GELD NIET! Want al werken de twintigers niet meer in de horeca of catering en al hebben ze nauwelijks pensioen opgebouwd, het is en blijft wel hun geld. Dat triggerde…

Resultaten  

  • 7 % van de jongeren die per post waren benaderd logden in en  lieten hun e-mail op de site achter.
  • 40% van de ge-emailden klikte door naar hun persoonlijke omgeving.
  • In totaal bekeken bijna 35 % jongeren hun UPO.  

Dat zijn fijne cijfers. Door de Vergeet-je-geld-niet-campagne kreeg het e-mailadressenbestand van PH&C een boost van 71%. De klantenservice ontving minder telefoontjes dan normaal en de jongeren die niks om pensioen gaven, bleken toch gevoeliger voor hun oudedagvoorziening dan vaak wordt aangenomen.

Als je weet wat je doelgroep beweegt en je kiest de juiste taal en de juiste toon, dan kun je zelfs pensioen met jongeren verbinden…

Game. Set. Dikke match!