Merkstrategie?
Deel het leven!


Ardanta. Veruit de grootste uitvaartverzekeraar van ons land. Met een dikke 3,8 miljoen klanten. Maar een beperkte naamsbekendheid. Zelfs onder eigen klanten doet de naam niet altijd een belletje rinkelen. Hoogste tijd om dat te veranderen. En dus zette Ardanta ons aan het werk, na een pitch.


We ontwikkelden een campagne met als primaire doel: betekenis geven aan het merk Ardanta. Het merk positief laden. Vertrouwen winnen en bevestigen. Merkbelofte: Ardanta helpt zaken rondom de dood bespreekbaar te maken, zodat bewuste keuzes gemaakt kunnen worden. 
 

Praten we graag over de dood?

Ardanta wil graag dat mensen over de dood gaan praten. Waarom? Omdat we het over uitvaartverzekeringen hebben. En daar lopen mensen soms tegen dingen aan die een pijnlijk moment nog pijnlijker kunnen maken. Een polis die niet toereikend is, geen idee of de verzekerde nu eigenlijk begraven of gecremeerd wil worden. Om nog maar te zwijgen over gelakt eikenhout of duurzaam geperst karton. En wat zeggen we eigenlijk op de uitvaart?

Praten over de dood dus. Maar hoe laat je mensen dat doen, terwijl ze daar eigenlijk helemaal geen zin in hebben? Kijk, dat vinden wij nou een fijne uitdaging.
 

Of praten we liever over het leven?

Voor Ardanta vonden we een verrassende insteek om mensen te laten praten over de dood: het leven. De gedachte is als volgt.

Het valt niet mee om open en bloot over de dood te praten. Over het leven praten, dat gaat makkelijker.  Wat je mooi vindt, wat je boeit, waar je van houdt en niet. Dat doe je spelenderwijs met een aantal vragen.

Levensvragen noemen wij ze. Voor jou en voor je dierbaren. Grote vragen, kleine vragen, persoonlijke vragen, vragen die niemand durft te stellen, hele logische vragen of gekke vragen over het leven. Zo vind je antwoorden waarmee je elkaar nog beter leert kennen. Want al ken je elkaar nog zo goed, het kan altijd beter.

Door het leven te delen laten we niets onbesproken en kunnen we elkaar nog beter leren kennen. Door het leven te delen, vinden we rust als iemand er niet meer is. En uiteindelijk ook handvatten voor op de dag van de uitvaart. Dat is mooi. Voor nu en voor later.

De 100 levensvragen van Ardanta zijn hier te vinden. Je kunt vooraf kiezen met wie je een goed gesprek wilt starten. En uiteraard zijn de levensvragen ook te delen via WhatsApp, Messenger en e-mail.
 

 
 
 
 

Effectieve middelen voor een goed gesprek

De boodschap is primair naar bestaande klanten gecommuniceerd, via EDM en DM. En natuurlijk ook op de eigen Facebookpagina, waar overigens uiterst actief op is gereageerd. Deze campagne heeft een lange adem en ontwikkelt zich continu. Er zijn op dit moment events en online video’s in de maak.
 

Speciale vragen voor speciale momenten

Rond de feestdagen voegden we een aantal specifieke levensvragen toe, met ook weer opvallend veel enthousiaste reacties. En rond Moederdag verrasten we de doelgroep met 10 speciale Moederdagvragen. Het leverde honderden hartverwarmende reacties op. En meer dan 12.000 unieke bezoekers in nog geen week tijd.

En het resultaat?

Mensen gaan massaal met de vragen aan de slag! Wat blijkt: al kennen ze elkaar nog zo goed, ze komen dingen van elkaar te weten die ze nog niet wisten. De dood is bespreekbaar gemaakt. Door het leven te delen.

Deel het leven


Aan deze case hebben gewerkt: 
Martin Cornelissen
Roland van Beveren
Jan Paul Tjen