Monuta troost met beelden en oneliners

Het begon heel stilletjes. Op Tumblr en Facebook. Begin december. Bij wijze van proef. 
Op Tumblr verschenen posts met mooie teksten. Op Facebook verscheen een post. 

Dit is het begin van Snik. Snik is een initiatief van Monuta. Een platform speciaal #‎voorjou‬‬. Snik biedt troost. Met woorden en beelden. We hebben maar één doel: je helpen als het even niet meer gaat. Omdat je iemand heel erg mist. Of omdat er net iemand is overleden van wie je veel hield. Alles wat je op Snik leest of ziet kun je delen. En als je zelf iets wilt posten mag dat ook. Op #‎Snik‬‬ zijn we er voor elkaar. Want hoe rot je je ook voelt, je bent #‎nietalleen‬‬.

Organische boost

Na twee dagen hadden vierhonderd mensen, vooral jongeren, Snik op Facebook gevonden. Twee maanden later waren dat er al 2500. Puur organisch. Geen advertenties, geen SEO. Louter tags en de juiste emotie zorgen ervoor dat de foto’s op de sociale platformen soms door honderden jongeren worden geliked en van commentaar voorzien.

Want weet je… jonge mensen rouwen anders dan oudere.  Dat is het inzicht! Veertigplussers schrijven verdriet van zich af. Jongeren hebben meer aan troostrijke oneliners, een kort gedicht of rake fotografie.

Volgens de analytics hebben ruim 13.000 bezoekers inmiddels kennisgemaakt met Snik. En dus met Monuta. Daar was het precies om te doen. De uitvaartverzekeraar en –verzorger wil dé troostdeskundige in Nederland zijn.  Ouderen hadden on- en offline al plekken gekregen waar ze met hun verdriet terecht konden. Jongeren niet. Tot Van Santen Netwerk in opdracht van Monuta Snik bedacht, creëerde en uitvoerde en Isabelle Donkers begin februari een oproep op de Facebook-pagina plaatste:

DOEN we, Isabelle!
Snik gaat door.

Tot de laatste ….

 

Aan deze case hebben gewerkt:
André Bisschop
Marco Sluijter