We breken het ijs met Mark Tuitert… voor een goed gesprek

Ardanta, een klant waar we al jaren met veel plezier voor werken en de Deel het leven campagne voor ontwikkelden, had een speciale wens. Ze wilden graag een zomercampagne maken met Mark Tuitert, een bijzonder mens, met een bijzonder verhaal. Klinkt goed. Maar een schaatser in de zomer … hoe maken we dat relevant? En nog belangrijker: hoe koppelen we een topschaatser, de zomer, de dood, het leven en de levensvragen op een logische manier aan Ardanta? Op zijn zachtst gezegd is dat een creatieve uitdaging. Die gaan we graag zijn aangegaan!

Het idee

De missing link: ijs! Wat is er nu zomerser dan in de zon een ijsje eten, terwijl je een goed gesprek voert? En wie heeft er nu meer verstand van ijs dan Mark Tuitert? Met onze levensvragen brengen we een goed gesprek op gang, waarin niets onbesproken hoeft te blijven. De levensvragen bieden een opstapje, een opening naar dat gesprek. Ze zijn bedoeld om – en nu komt het - het ijs te breken. Daar hebben we ons thema voor deze zomer te pakken: We breken het ijs met Mark Tuitert. En onze activatie: Met wie breek jij het ijs?

Mark Tuitert beantwoordt levensvragen

We maakten een video met Mark Tuitert, waarin hij open vertelt over zijn kijk op het leven en de dood. Mark verloor zijn moeder in 2011. Zij was tien jaar ziek, wat grote impact had op zijn sportcarrière en privéleven. Daarvan leerde hij het leven te vieren. Hij beantwoordt in de video een aantal levensvragen ter inspiratie voor anderen om ook het ijs te breken en het belangrijke gesprek met hun naasten hierover aan te gaan. En zegt hij: Leef vol, ga het aan en deel het leven!

Dubbellikker-ijsjes uitdelen met een levensvraag

Naast de video, die werd verspreid via de socials en de media, ging een promotieteam waterijsjes, zogenaamde dubbellikkers/breekijsjes, uitdelen in vijf grote steden. De ijsjes werden samen met een actieflyer uitgedeeld waarop onder andere de volgende vragen: ‘Met wie breek jij het ijs’? ‘Met wie ga je een mooi gesprek aan?’ Met daarbij een levensvraag, zoals: Wat was je mooiste concert? Waar was je het gelukkigst? Wat staat bovenaan jouw bucketlist?

Ardanta op social media

Facebook

Instagram

Youtube

Bijzonder dat Ardanta praat over het leven en niet over de dood

Met de ‘breek het ijs-campagne’ laten we zien dat zo’n gesprek niet moeilijk en zwaar hoeft zijn, als je juist niét over de dood praat maar over het leven. Het is een aanzet om dit in de zomer op een luchtige manier te bespreken met elkaar en met vrienden en familie. Zo’n gesprek is erg belangrijk, want uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst tweederde van alle Nederlanders het een moeilijk gespreksonderwerp vindt. Vooral voor mensen met een partner en degenen met jonge kinderen. En 21% denkt er liever helemaal niet over na.