De lente is een spannende tijd. Ik word er altijd weer vrolijk van. Nu de Lampen, SpinAwards, Esprix’ en SAN Accenten zijn uitgereikt, valt op dat er frisse, trendy wind waait in communicatieland. Vooral disruptieve, maatschappelijk geëngageerde en pakkende concepten gaan er met de prijzen vandoor, en daar geniet ik van. Er zijn echt jaloersmakend mooie campagnes ontwikkeld. Fearless Girl van McCann New York is er zo een, net als Virtual Crash Billboard van Service Plan France. School of Justice van JWT Amsterdam vind ik eveneens boeiend,  omdat dit idee ons op een andere manier naar ons vak en de kracht van communicatie laat kijken. En als de boel 180 graden de andere kant opgaat, wordt het interessant…

Toen ik vorig jaar Cannes bezocht, ging de Duitse supermarkt Edeka er met 'Home for Christmas' met een aantal Lions vandoor. Een eenzame, oude vader slaagt er eindelijk in zijn hele familie bij elkaar te brengen door ze uit te nodigen voor zijn (fake) begrafenis. De uitwerking van het verhaal emotioneert en emotie zorgt voor engagement. Dat is de les die alle marketeers kunnen leren van de cases die ik net heb genoemd. Ze maken iets in je los.

Er zijn grofweg zeven manieren om mensen te fascineren:

 1.     Gedrevenheid
Steekwoorden: menselijk, verbindend, emotioneel

2.     Kracht
Steekwoorden: leiderschap, doelgericht, doortastend, zelfverzekerd.

3.     Status
Steekwoorden: doelmatig, optimalisatie, bewijsdrift, erkenning

4.     Vertrouwen
Steekwoorden: respect, loyaal, consistent, consientieus, betrouwbaar

5.     Geheimzinnigheid
Steekwoorden: cliffhangers, onvolledig, onuitgesproken, karma, sfeerrijk.

6.     Alert
Steekwoorden: waakzaam, gedetailleerd, pro-actief, probleemvoorkomend.

7. Vernieuwing
Steekwoorden: creatief, probleemoplossend, ideëenrijk.

De ene trigger is niet beter dan de andere. Ze hebben allemaal hun functie. Doelgroeponderzoek laat marcommers zien hoe ze hun doelgroep het best kunnen benaderen om contact te maken en te onderhouden. Geheimzinnigheid lijkt me voor banken geen logische trigger. Vertrouwen weer wel.

Gedrevenheid triggert mij persoonlijk enorm. Ik vind het fantastisch als mensen gloedvol over hun vak praten en er alles van weten. Maar wat voor mij geldt, kan voor een ander een stuk minder gelden...

Toch is er één fascinatie die vrijwel alle mensen aanspreekt: innovatie. En dan bij voorkeur disruptieve innovatie. De geest van de mens blijkt vatbaar voor ideeën die een sociaal karakater hebben en tegenwicht bieden aan de dingen die we kennen. Start-ups zijn daar een goed voorbeeld van. Hun door techniek gedreven kijk op de wereld zet ons denken op z’n kop. Ze voegen waarde toe op een manier die sinds de jaren zeventig niet meer is vertoond. Er ontstaan nieuwe producten, nieuwe diensten en soms zelfs hele nieuwe markten.

Studenten van de Willem de Kooning Academy bewijzen met ‘Play Attention’ dat de opkomende generatie creatieven de trend van disruptie en vernieuwing als geen ander begrijpt. Met het idee dat ontstond uit een dodelijk verkeersongeval en dat tot doel heeft het gebruik van smartphones in het verkeer terug te dringen, wonnen ze niet alleen een dik verdiende Gouden SpinAward. Maar zijn er inmiddels in samenwerking met een producent van verkeerslichten en de Gemeente Rotterdam de eerste werkende prototypes ontwikkeld. Een typisch staaltje van denken, creëren en doen. Gewoon doen wat je denkt en onderweg bijsturen en zo goed en waardevol maken dat vrijwel ieder mens er door gefascineerd raakt.  

Binnenkort vertrek ik weer voor een paar dagen naar Cannes. Heel benieuwd hoe de Nederlandse campagnes zullen scoren in het internationale krachtenveld. Ik wens alle inzenders heel veel succes en ‘Leeuwen’ toe. En alle thuisblijvende marketeers wens ik veel inspiratie en vernieuwende inzichten bij het bestuderen van de inzendingen op canneslions.com.

Het is toch heerlijk om al die nieuwe ontwikkelingen op ons vakgebied te volgen? Tegelijkertijd vind ik het ook noodzakelijk. Disruptieve vernieuwing is een trend die blijft. Techniek valt niet meer weg te denken en zal ons steeds meer mogelijkheden bieden. Als marcommers kunnen we toegevoegde waarde leveren door van de gebaande paden af te wijken en snel te schakelen. Want vergeet niet dat vernieuwing, zonder regie, in chaos kan eindigen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Alert zijn, slim werken, flexibiliteit tonen, de juiste disciplines bij elkaar brengen en dan gaan! Keihard werken en concepten ontwikkelen waarmee je het verschil voor je organisatie kunt maken. Het zijn fascinerende tijden!