Waarom marcom-netwerken aan de winnende hand zijn

Comment

Waarom marcom-netwerken aan de winnende hand zijn

Omdat we in een netwerkmaatschappij leven, plant innovatie zich sneller voort dan we kunnen verzinnen. En het wordt alleen maar erger. Wie vandaag iets nieuws heeft gelanceerd, moet morgen maar afwachten of dat product (of die dienst) nog in een behoefte voorziet. De snelheid van het netwerk bepaalt de snelheid van vernieuwing. Wie de energie van een netwerk leert gebruiken, zal merken dat informatie pas echt gaat stromen.

Comment

Begrijpen in-house creatieven de ziel van een merk beter?

Comment

Begrijpen in-house creatieven de ziel van een merk beter?

Hoe dichter je als marcommer bij een merk komt te staan, des te interessanter het werk wordt. Voor mij is het daarom geen verrassing dat een groeiend aantal bedrijven kiest voor in-house creatieven. Daar zitten voordelen en nadelen aan. Het grootste voordeel is dat een creatieve geest in een bedrijf een andere context ervaart en tot ander werk komt dan wanneer hij extern, bij een reclamebureau werkt, of bij een communicatiebureau. Een nadeel is de kans op afzondering. Doordat je opgaat in het bedrijf, mis je interactie met andersdenkenden.

Comment

Hoe omzeil je de valkuilen van agile samenwerken?

Comment

Hoe omzeil je de valkuilen van agile samenwerken?

Samenwerken is veranderd. Mensen en organisaties moeten meer en meer in staat zijn om snel te reageren op veranderingen en nieuwe situaties. Voor elke uitdaging wil je als marcom-manager het best denkbare team kunnen inzetten, zodat je het doel bereikt dat je jezelf hebt gesteld.

Comment

Sloopt de tijdgeest het geroemde reclamebureau?

Comment

Sloopt de tijdgeest het geroemde reclamebureau?

Als marketing manager zou je er keuzestress van krijgen. Welk bureau is opportuun als je morgen een merk of product in de markt wilt zetten? De scheiding tussen reclamebureaus, digitaal georiënteerde bureaus, mediabureaus, communicatiebureaus, databedrijven en consultancies is vervaagd. Sinds nieuwe vormen van marketing het ‘above-and-below-the-line-principe’ tarten, staan ook de klassieke bureaustructuren ter discussie. Kennelijk zijn niet alle tradities bestand tegen de tijdgeest.

Comment

Marketing is topsport: falen en weer opstaan

Comment

Marketing is topsport: falen en weer opstaan

Het moet steeds sneller, effectiever, mooier en klantgerichter. Verzaken kan niet, want de verwachtingen nemen toe. Van klanten, doelgroepen, bazen en opdrachtgevers. Geen idee of jij het ook zo ervaart, maar ik krijg persoonlijk een adrenaline rush van al die overtreffende trappen. Ze dagen me uit om boven mezelf uit te stijgen.

Comment

Waarom Hollywood een voorbeeld is voor samenwerking

Comment

Waarom Hollywood een voorbeeld is voor samenwerking

De nieuwe werkelijkheid barst van de nieuwe dilemma’s. Hoe organiseer je als marketingmanager bijvoorbeeld de meest vruchtbare samenwerking met bureaus en andere creatieve partners? Het speelveld is in korte tijd enorm veranderd. En voorlopig komt daar ook geen eind aan. Onder invloed van high tech en digitalisering ontstaan voortdurend nieuwe disciplines, nieuwe platforms, nieuwe behoeften en nieuwe manieren waarop consumenten waarde toedichten aan bedrijven. Daarnaast ontstaan voortdurend nieuwe samenwerkingsmodellen.

Comment

Marcom als productontwikkelaar van de toekomst?

Comment

Marcom als productontwikkelaar van de toekomst?

De veranderingen razen voort. Terwijl veel marcom-afdelingen nog aan het bekomen zijn van het besef dat massamediale campagnes nauwelijks effect sorteren, doet zich alweer een nieuwe ontwikkeling voor. Een ontwikkeling die nog veel ingrijpender is: de organisatie van marketingcommunicatie rond ‘de stem van de klant’. En die klant heeft veel te vertellen, tegenwoordig.

Comment

Plan nu alvast wat je klanten in 2020 gaan beleven

Comment

Plan nu alvast wat je klanten in 2020 gaan beleven

Herfst. Traditiegetrouw het seizoen van de jaarplannen. Ik hoop dat klantbeleving hoog op je prioriteitenlijstje staat! Het is the way to go. Organisaties zullen voortdurend moeten innoveren om te overleven of te groeien.

Als ik een tip mag geven: sorteer dan nu al voor op het jaar 2020. Dat geeft richting aan je keuzes nu. De voorspelling is namelijk dat in 2020 alles anders is…

Comment

Customer journey is zinloos zonder emotie

Comment

Customer journey is zinloos zonder emotie

De customer journey. Voor veel marketeers is het de heilige graal. Ze proberen mensen in alle fasen van de journey te verleiden en te beïnvloeden. De data die voortvloeien uit winkelbezoek, loyaliteitsprogramma’s, social media, tests en onderzoeken dienen daarbij vaak als uitgangspunt. Kosten noch moeite worden gespaard. De klanttevredenheid moet en zal omhoog. Je kunt je afvragen of het werkt.

Comment