Kwaliteit van leven begint met kwaliteit van zorg

Woonzorgconcern IJsselheem. Dé zorgaanbieder voor ouderen in de gemeenten Kampen, Zwartewaterland en Zwolle. Met zo’n 2400 medewerkers en 1500 vrijwilligers de grootste speler in de markt. Gespecialiseerd in zorg, wonen, welzijn, behandeling én thuiszorg. Missie: het versterken van de kwaliteit van leven van ouderen. In verbondenheid met alle betrokken partijen. Van cliënt tot mantelzorger, van medewerker tot verwijzer. 

Van Santen Netwerk ontwikkelde de strategie en vertaalde deze door naar een overkoepelend communicatieconcept: ‘Er zit een verhaal in elk mens’.
 

Hoe maken we het verschil?

Kwaliteit van leven betekent meer dan hulp bij het wassen en aankleden. En gaat verder dan een medicijn tegen de pijn. Kwaliteit van leven is vooral: er toe doen, mee doen en je gehoord voelen. Daarvoor zijn contact, aandacht, respect en liefdevolle bekommernis essentieel. Met dat inzicht maken we het verschil in het leven van mensen.
 

Het verhaal centraal

Lichamelijke conditie, mentaal vermogen en persoonlijke wensen zijn bij IJsselheem altijd uitgangspunt. Het verhaal van de cliënt staat centraal. Want alleen als je dat kent, kun je de zorg toespitsen op de individuele behoeften. Samen met medewerkers, vrijwilligers, naasten, mantelzorgers en verwijzers. 

Verhalen vormen de kern van ons communicatieconcept. We halen ze op uit de dagelijkse praktijk. En delen zoveel en zo vaak we kunnen. Nooit vrijblijvend. Altijd gekoppeld aan bewijsvoering: hoe vertaalt IJsselheem het verhaal concreet naar goede persoonlijke zorg?
 

 
 

Win-win-win voor alle betrokkenen

De persoonlijke verhalen zijn betekenisvol voor alle mensen rond IJsselheem. Cliënten krijgen de aandacht die ze verdienen. Medewerkers voelen zich vrij om initiatieven te ontplooien. En naasten hebben het vertrouwen dat hun vader of moeder in de allerbeste handen is. Win-win-win dus.
 

En wat bereiken we daarmee?

Door een onderscheidende en consistente aanpak in beeld en tekst zetten we IJsselheem neer als organisatie van en voor mensen. Zo draagt de campagne ook bij aan:

  • Gemotiveerde en trotse medewerkers
  • Geïnteresseerde nieuwe collega’s en vrijwilligers
  • Betrokken verwijzers en andere zorginstellingen
  • Tevreden cliënten en hun naasten


Communicatie op alle fronten

Het communicatieconcept ‘Er zit een verhaal in elk mens’ is al vertaald naar interne communicatie, arbeidsmarktcommunicatie, social media en een positioneringscampagne voor thuiszorg. Meerdere campagnes zijn op dit moment in de maak.


Aan deze case hebben gewerkt: 
Martin Cornelissen
Roland van Beveren
Jan Paul Tjen