Drie van de vier consumenten vinden de beloften die merken via reclames doen, overdreven. Dat varieert van een beetje overdreven tot zwaar overdreven. Waarde hecht vrijwel niemand meer aan commercials en advertenties. Slechts 2,8% van de consumenten zegt reclameboodschappen nog serieus te nemen.
Vincent belde. Ietwat gejaagd vroeg hij of er feeds moesten worden ingelezen en of ik me ervan bewust was dat de bouw van het front-end alleen op basis van gestructureerde psd’s zou plaatsvinden? Ik hoorde het stilzwijgend aan en zei dat ik hem over tien minuten zou terugbellen. Als de wiedeweerga zocht ik vervolgens contact met Stan, een tech-savvy genius, die me in no-time bijpraatte, zodat ik de juiste antwoorden op de gestelde vragen had en het digitale platform twee weken later operationeel kon zijn. Conform afspraak.
Twitter is de barometer van vernieuwing. Per dag worden duizenden tweets gepost met waanzinnige ideeën. Creatieve start-ups zetten ons leven op zijn kop. Ik las net nog dat ze in de VS software hebben ontwikkeld die online artikelen en rapporten scant en je real time laat weten wat de les is die je eruit kunt trekken. Dat levert flink veel tijdwinst op.
Vakantie gebruik ik om te lezen, van het leven te genieten en om op nieuwe gedachten te komen. Stil zitten lukt me niet. Ik heb mezelf ook wat huiswerk meegegeven. Ik moet de volgende vragencombinatie beantwoorden: Hoe kan ons bureau het absolute verschil gaan maken en wat zouden klanten missen als wij er niet meer zijn?
Minder doen met minder en er iets geweldigs van maken. Dat is de uitdaging die de Nieuwe Werkelijkheid voor ons in petto heeft. Werk draait steeds minder om salaris, status of carrière. Een vaste baan is geen garantie voor wat dan ook. Bezit evenmin. Het is tijd voor nieuwe ideeën met ondernemersmentaliteit als voorwaarde en flexibiliteit als drijvende kracht.
Technologieën worden sneller accuraat en toepasbaar en zullen gaan samenwerken en elkaar versterken, waardoor geen mens met zekerheid kan zeggen hoe de communicatie van de toekomst eruit ziet. We mogen ons opmaken voor een enerverende zoektocht, een traject van 'trial & error'.
Zou jij klant willen zijn bij je eigen organisatie? Ja, had ik kunnen zeggen, maar dat zou flauw zijn geweest. De vraag was retorisch bedoeld, daar hoef je dan niet op te antwoorden. Maar stel dat u het wel moest doen, hoe zou uw reactie dan luiden?
Het bureau van de toekomst zal meer en meer uit samenwerkingsverbanden bestaan die eens onmogelijk leken. Het silodenken maakt plaats voor inspirerende vernieuwing. Disciplines vloeien in elkaar over, niet in de laatste plaats doordat nieuwe marketingtechnieken aan populariteit winnen.
Communicatie beweegt mensen. In de waan van de dag neigen we dat nog wel eens te vergeten, met alle gevolgen vandien. Managers hebben grote invloed op hun medewerkers. Door te luisteren en te praten, kunnen ze mensen verbinden, met elkaar en met de organisatie. Met geweldige gevolgen, zonder de portemonnee te hoeven trekken.