De bureauwereld heeft het zwaar te verduren. Eerder schreef ik al dat consumenten weinig waarde hechten aan reclameboodschappen en nu blijkt uit Brits IPA-onderzoek dat bureaus en opdrachtgevers op gespannen voet met elkaar leven. Ze hebben anno 2015 vrijwel niets positiefs over elkaar te vertellen.
Prachtige term, vind het ik: social community leasing. Amerikanen bedoelen er Facebook mee, en Twitter, Instagram, Tumblr en al die andere sociale platformen die de ouderwetse, weinig sexy discussiegroepen en fora zijn komen vervangen. Herinner je die golden oldies nog? Vaak waren het goedwillende hobbyïsten die ineens met excel-achtige sites op de proppen kwamen om er met gelijkgestemden over knutselen te praten of over reizen.
Zeg eens… Welke verleiding kun jij niet weerstaan? Wat moeten marcommers en creatieven doen om jouw aandacht te winnen? Moeten ze vertrouwen uitstralen? Vind je het zinvol dat zij bepalen wat goed voor je is?
De customer journey is populairder dan ooit. De reden? Content. Niets sluit beter aan bij de behoeften van mensen dan fijn vertelde verhalen in de juiste context. De digitale wereld heeft ons toch al dynamische marketingvak de laatste jaren flink opgeschud. Doordat we duizend-en-één media tot onze beschikking hebben en scherp inzicht kunnen verkrijgen in de gedragingen van doelgroepen, kunnen we steeds dichter op de huid van klanten kruipen.
Het principe is al meer dan 100 jaar oud. Ik schat zelfs dat er 1000 management-boeken aan zijn gewijd en toch breng ik het nog een keer ter sprake. Een tijdje terug las ik ‘Het 80/20 Principe’ van Richard Koch. Niks nieuws onder de zon. Je kent het wel: 20% van de dingen die je doet zorgt voor 80% van je succes. Dat betekent dus dat je 80% van de tijd besteedt aan dingen die niet of nauwelijks rendabel zijn. Best zonde!
Marketeers geloven niet in bloggen, las ik in een blog van blogger Ward van Beek. Het was een van de conclusies uit het 2015- State of Marketing-rapport dat SalesForce heeft uitgebracht. Of de uitspraak de lading dekt, is de vraag. Want meer dan de helft van de 5000 wereldwijd ondervraagde marketeers, heeft geantwoord dat een blog zeer effectief is in de online marketingmix (en 27% denkt dat het ‘best wel’ effectief is). En aangezien bijna 70% van de marketeers content marketing - waar bloggen een belangrijk onderdeel van is – bijzonder effectief acht, neem ik de uitspraak dat ‘marketeers niet in bloggen geloven’ met een korreltje zout.
Er is veel veranderd in ons vak. Nieuwe marketingtechnieken en de rol van social en mobiel vergen flink wat aanpassingen in ons denken, creëren en doen. 2015 belooft weer net zo spannend te worden. Ik heb alweer heel wat boeiende en leerzame trending topics voorbij zien komen. Zo vlak voor oud&nieuw licht ik er twee uit: vakmanschap en regie.
Bedrijven zijn geen mensen. Maar dat hoeft organisaties er niet van te weerhouden om menselijker te worden. Mag ik u vragen om eens na te gaan hoe klanten hun relatie met uw bedrijf zouden typeren? Als ‘puur zakelijk’? Onvermijdelijk misschien? Of antwoorden ze ‘vertrouwelijk’, ‘hartelijk’ en ‘warm’?
Drie van de vier consumenten vinden de beloften die merken via reclames doen, overdreven. Dat varieert van een beetje overdreven tot zwaar overdreven. Waarde hecht vrijwel niemand meer aan commercials en advertenties. Slechts 2,8% van de consumenten zegt reclameboodschappen nog serieus te nemen.