Ervaren marcom-professionals en jonge creatieven hebben meer met elkaar gemeen dan je geneigd bent te denken. Ze zijn vrijwel allemaal met zingeving in de weer. De oudere generatie zoekt naar een manier om waarde toe te voegen. De digital natives willen een betere, leefbare wereld.
Voor de moderne tijd aanbrak, had niemand de kleur blauw gezien. Oude beschavingen bezaten er in elk geval geen woord voor. Blauw ontbreekt in het oude Grieks, Chinees, Japans en Hebreeuws. Dan mag je toch concluderen dat niemand ‘blauw’ heeft gezien, lijkt me. Of laten we ons wel vaker verrassen door zaken waar we geen woorden voor hebben?
In het kielzog van technologische veranderingen, veranderen ook de werkverhoudingen. Volgens peilingen, voorspellingen en onderzoek in de Verenigde Staten verliest het Agency of Record-model steeds verder aan populariteit. Organisaties willen zich vrij, flexibel kunnen bewegen en creatief minder afhankelijk zijn van één partner of een afdeling strategie die het hoofdmerk en alle submerken in een bepaalde richting dirigeert.
De aanvang van elk jaar geeft me een fijn gevoel. Het betekent dat je opnieuw kunt beginnen. Alles net iets beter, net iets scherper proberen te doen dan in het jaar ervoor. Het is prettig om jezelf uit te dagen en je comfortzone op te rekken. Wat zijn de ontwikkelingen in het vak? Wat wil je bereiken?
Marketing en communicatie hebben een waanzinnige verandering doorgemaakt. Vrijwel alle ontwikkelingen spelen zich online af. Telkens ontstaan er nieuwe ideeën, technologieën en marketing strategieën, stuk voor stuk spannende niches die zich bijna allemaal richten op interactie en interactiviteit en voor bedrijven de moeite van het proberen meer dan waard zijn.
Er zijn weinig dingen die mensen meer raken dan een goed verhaal. Ons hele brein is erop ingericht. Als we een verhaal horen, kleuren onze gedachten het al in. We herkennen de elementen en blijken enorm gevoelig voor de emotie van woorden en beelden. Merken met een verhaal maken contact. Een merk zonder verhaal is als een voorstelling zonder publiek.
Als SAIL-bezoekers en zeilliefhebbers een schipper Reeeee horen brullen, weten ze wat hen te doen staat. Wie niet beweegt, maakt kennis met de zwiepende giek.
De bureauwereld heeft het zwaar te verduren. Eerder schreef ik al dat consumenten weinig waarde hechten aan reclameboodschappen en nu blijkt uit Brits IPA-onderzoek dat bureaus en opdrachtgevers op gespannen voet met elkaar leven. Ze hebben anno 2015 vrijwel niets positiefs over elkaar te vertellen.
Prachtige term, vind het ik: social community leasing. Amerikanen bedoelen er Facebook mee, en Twitter, Instagram, Tumblr en al die andere sociale platformen die de ouderwetse, weinig sexy discussiegroepen en fora zijn komen vervangen. Herinner je die golden oldies nog? Vaak waren het goedwillende hobbyïsten die ineens met excel-achtige sites op de proppen kwamen om er met gelijkgestemden over knutselen te praten of over reizen.