Het moet steeds sneller, effectiever, mooier en klantgerichter. Verzaken kan niet, want de verwachtingen nemen toe. Van klanten, doelgroepen, bazen en opdrachtgevers. Geen idee of jij het ook zo ervaart, maar ik krijg persoonlijk een adrenaline rush van al die overtreffende trappen. Ze dagen me uit om boven mezelf uit te stijgen.

En dat is nodig ook, want ons vak evolueert in razend tempo. De kennis neemt toe en we verzamelen steeds meer zinvolle data. Dankzij ons vermogen tot disruptief denken en het toepassen van nieuwe technieken kunnen we doelgroepen in het hart raken. Met de nadruk op raken, want de fase van bereiken ligt al achter ons.

Innovatie leidt tot data, data tot innovatie

De interactie met de klant wordt steeds beter en de merkbeleving groeit. De resultaten van al die pogingen kunnen we real time volgen via hightech dashboards op alle mogelijke devices. Marketing anno nu is een ongoing proces; innovatie leidt tot data, data leiden tot innovatie. Waren analyse en creatie ooit twee gescheiden werelden, inmiddels gaan ze hand in hand. Het talent van nu zijn beiden volop aanwezig en verenigd. Een geïntegreerde denkwijze is voorwaarde voor succes.

Falen en weer opstaan

Bureaus en marketingafdelingen experimenteren en oefenen als topsporters. We falen, vallen, staan weer op en gaan door. We leren, leren, leren en bouwen teams die mensen, processen en techniek aan elkaar koppelen. Om ieders potentieel optimaal te benutten, is de traditionele single talent (creatieve) benadering vervangen door de multi-talent benadering. De tijd dat een art director alleen artwork deed en voor artwork werd ingeschakeld ligt achter ons. Om de opdracht te kunnen uitvoeren is een veelvoud aan competenties vereist. Het moderne marcom-team bestaat uit talent dat elkaar aanvult. Samenwerken leidt tot onverwachte oplossingen en is veel slimmer dan mensen op de vierkante centimeter hun ding laten doen.

Marketing is wendbaarder dan ooit

De éénwording van al die verschillende competenties maakt ons vak niet alleen mooier, maar biedt bedrijven ook de mogelijkheid om op de snel veranderende, dynamische wereld in te spelen. Sinds we zenden hebben vervangen door verleiden, is marketing wendbaarder dan ooit. Mensen, merken en dingen raken steeds meer connected. Met alle mooie resultaten van dien.

Jaren geleden stelden directeuren van bedrijven me wel eens de vraag of marketing toegevoegde waarde had. Voor topbestuurders was het een ongrijpbaar vak. Dat is veranderd. Door de hoeveelheid kennis en data die marcom professionals overleggen, worden ceo’s en cfo’s in staat gesteld om betere besluiten te nemen. Marketingresultaten dragen echt effectief bij aan de bedrijfsdoelstellingen.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Het is heerlijk werken in deze nieuwe realiteit. Good old marketing is het kolomdenken ontstegen. In plaats van een impactvolle actie te bedenken, zijn we voortrekkers van innovatie. We zijn overal bij betrokken. Doordat data verfijnder en beter interpretabel zijn dan ooit, worden concepten rijker en doeltreffender. En het beste nieuws: we zitten nog lang niet aan ons plafond. Met de juiste focus, een open mindset en wat geduld kunnen we nog veel sneller, mooier, effectiever en klantgerichter werken.

Marketing is topsport. En topsporters denken niet in beperkingen. Die gaan uit van mogelijkheden. Voor marcomprofessionals zijn die eindeloos. Heerlijk!

Comment